Tuusulan opettajien VESO2016
Tuusulan opettajien VESO2016 on yhteisöllinen oppimistapahtuma uuden opetussuunnitelman hengessä.
Kuvaus
Koulutuspäivä on lauantaina 1.10.2016 klo 9-15.00.
Aamukahvia on tarjolla 8.30-8.55. Pajat alkavat klo 9.00.
Jokainen osallistuja luo itselleen veso-päivän ohjelman valitsemalla pajoja omien kiinnostusten kohteiden mukaisesti.
Jokainen saa valita vapaasti kolme työpajaa; kaksi aamupäivälle ja yhden iltapäivälle.
Lisäksi jokaiselle pakolliset valinnat:
* Klo 11.15 Lounas + klo 11.45 esittelypisteet TAI
* Klo 11.15 Esittelypisteet + klo 11.45 lounas
* Outi Mäenpään luento: Rakentava vuorovaikutus (iltapäivä)
Pajoihin voi tutustua 2.9. alkaen. Ilmoittautuminen alkaa 12.9. klo 6.00.
HUOM! Parkkipaikkoja on rajoitetusti. Toivomme kimppakyytejä ja pysäköintiä Hyrylän keskustan parkkipaikoille.
Järjestäjän yhteyshenkilö
Pia Uronen pia.uronen(a)tuusula.fiPopUp-koulutapahtuma on päättynyt. Kiitos kaikille osallistujille!
Pajat 01.10.2016
-
Koodausta yläkoulun matematiikan opetuksessa Scratch -ympäristössä (yk)
Scratch on helppo graafinen ohjelmointiympäristö. Toimii puhtaana pilvisovelluksen ja on helppo ottaa käyttöön. Ei vaadi ennakko-osaamista.
09:00 – 10:0013 / 15 -
iPad-paja (ak, yk)
Hyödyllisiä opetussovelluksia iPadilla.
09:00 – 10:0020 / 20Täynnä10:15 – 11:1020 / 20Täynnä -
Sanojen visualisointi (ak, yk, l)
Pajassa lähestytään sanoja visuaalisesti kameran tai ipadin avulla.
09:00 – 10:003 / 20 -
Oppilaskeskeisellä toimintakulttuurilla toimijalähtöiseen sitoutumiseen (ak, yk)
Oppilaskeskeisen opetuksen taustateorian ja toimintakulttuurin esittely sekä YLE:n koulukorjaamosta tutun käytännön case-tapauksen esittely.
09:00 – 10:009 / 2410:15 – 11:1013 / 24 -
Luovaa kirjoittamista koulussa (ak, yk, l)
Pajassa käydään läpi kouluun sopivia luovaan kirjoittamiseen liittyviä harjoituksia.
09:00 – 10:0020 / 20Täynnä -
Coach -työkaluja (ak, yk)
Tule tutustumaan coachingin perusideaan ja tekemään pari käytännön harjoitusta.
09:00 – 10:006 / 20 -
Asiaa arvioinnista: Miten sen teen?
Tule suunnittelemaan työtäsi arvioinnin näkökulmasta! Pääset harjoittelemaan Wilman uusia arviointiominaisuuksia.
09:00 – 10:0023 / 2412:15 – 13:1024 / 24Täynnä -
Opettajan ja esimiehen vakuuttavuustyöpaja (ak, yk, l)
Vakuuttavuus on keskeinen menestystekijä opettamisessa ja johtamisessa. Karismaa voi kehittää. Osallistujat oppivat oman karismansa kulmakivet ja konkreettiset kehittämiskeinot.
09:00 – 10:0011 / 10010:15 – 11:109 / 10012:15 – 13:1010 / 10014:00 – 15:007 / 100 -
StarT: tukea ilmiölähtöiseen ja monialaiseen projektioppimiseen esikoulusta toiselle asteelle (ak, yk, l)
Pajassa tutustutaan toiminnallisesti LUMA-keskus Suomi Verkoston StarT-hankkeeseen, jonka tavoitteena on tukea ilmiölähtöistä ja monialaista projektioppimista.
09:00 – 10:0010 / 3010:15 – 11:1011 / 30 -
Tuhattaiturin käyttäjät: Mitä ohjelmoinnin opettaminen alakoulussa voi olla - Scratch
Paja Tuhattaituri 3-6 käyttäjille ohjelmoinnin opetukseen. Harjoitellaan ohjelmoinnin perusasioita esimerkiksi toistuvia käskyjä, ehtolausekkeita ja klooneja.
09:00 – 10:0012 / 3010:15 – 11:104 / 30 -
Ilmiöpohjaisen oppimisen perusteet (ak, yk)
Pajassa annetaan esimerkkejä, kuinka ilmiölähtöisyyttä voi tuoda omaan opetustyöhönsä, milloin opettajajohtoisuudella on paikkanssa ja kuinka mm. digitekniikkaa hyödynnetään.
09:00 – 10:0017 / 20 -
Opiskelijan kohtaaminen ja tukeminen (l)
Mitkä ovat hyvän kohtaamisen tunnusmerkit? Miten kohtaan erilaisia opiskelijoita? Miten autan opiskelijaa motivoitumaan opintoihinsa varhaisen välittämisen keinoin?
09:00 – 10:0012 / 3010:15 – 11:1013 / 30 -
Kestävän kehityksen tavoitteet Malli-YK-simulaation avulla (yk,l)
Pajassa tutustutaan uusiin kestävän kehityksen tavoitteisiin ja sekä YK:n päätöksentekoon toiminnallisen ja oppilaskeskeisen Malli-YK-simulaation avulla.
09:00 – 10:006 / 24 -
Oppimisvaikeudet lukiossa (l)
Mitä tukikeinoja voin käyttää ohjatessani opiskelijaa, jolla on kielellinen tai hahmottamisen vaikeus? Miten tehdä materiaaleista ja ohjauksesta selkeää?
09:00 – 10:004 / 3010:15 – 11:1012 / 30 -
Office 365 opetuksessa ja oppimisessa, sähköinen vihko (ak, yk, l)
Työpajassa saat idean siitä, miten Office 365:n OneNote-muistinkirja ja luokan yhteinen muistikirja tukevat oppimista. Helppoa ja hauskaa. Tervetuloa tutustumaan!
09:00 – 10:0014 / 3010:15 – 11:1019 / 30 -
Ensiapu
SPR Tuusulan EA-ryhmän pitämä harjoitus hätäensiavusta
09:00 – 10:0022 / 3012:15 – 13:1010 / 30 -
Yhteisopettajuus ja joustavat opetusjärjestelyt (ak)
Keskustelua ja kokemuksia luokanopettajien ja erityisopettajan yhteis- ja samanaikaisopettajuudesta sekä joustavista opetusjärjestelyistä kolmiportainen tuki huomioiden.
09:00 – 10:0024 / 24Täynnä -
Seksuaali-ja/tai sukupuolivähemmistöihin kuuluvan nuoren koulutaival (yk, l)
Koulun tulee olla turvallinen ja avoin myös hlbt-nuorille. Keskustelua, pohdintaa, tietoa.
09:00 – 10:0016 / 2410:15 – 11:107 / 24 -
Ulos luokasta! (ak, yk)
Ulos luokasta "Pulpetti passivoi, ulkoilma aktivoi" Tuoda oppimiseen uutta näkökulmaa raikkaassa ulkoilmassa
09:00 – 10:0023 / 24 -
Miten hyödynnän oppilaan digikirjaa (1-9lk) opetuksessani (ak, yk)
1.10 – 31.3 saat veloituksetta käyttöösi Sanoma Pro käyttäjäetuna käyttämäsi sarjan oppilaan digikirjan. Työpajassa saat vinkit materiaalin käyttöönottoon opetuksessasi.
09:00 – 10:0021 / 2514:00 – 15:006 / 25 -
Saven salat ja sulot – kaikki, mitä olet aina halunnut kysyä keramiikkatyöskentelystä lasten ja nuorten kanssa (ak, yk, l)
Etsitään keskustellen ja kokeillen vastauksia opettajia askarruttaviin asioihin liittyen keramiikkatyöskentelyyn koulussa (esim. keramiikkauunin käyttö, savilaadut, tekniikat).
09:00 – 10:0012 / 15 -
Toiminnallista ja liikkuvaa oppimista kielten opetuksessa (ak, yk)
Miten lisätä liikettä oppitunneille? Pajassa tehdään erilaisia liikkuvia harjoituksia äidinkielen oppimisen näkökulmasta. Harjoitukset ovat sovellettavissa useisiin oppiaineisiin.
09:00 – 10:0024 / 24Täynnä10:15 – 11:1021 / 24 -
Kuinka oppimisympäristö voi tukea uudenlaista oppimista? –matkalla monitilakouluun! (ak, yk, l)
Työpajassa ideoidaan yhdessä oppimisympäristöihin erikoistuneen sisustussuunnittelijan kanssa, millainen oppimisympäristö tukisi parhaiten OPS 2016 mukaista oppimista.
09:00 – 10:005 / 2510:15 – 11:109 / 25 -
Toiminnanohjauskortit opetuksessa (1.-4. lk)
Tutustutaan toiminnanohjauskortteihin ja niiden hyödyntämiseen opetuksessa vuosiluokilla 1-4. Lisäksi suunnitellaan ja toteutetaan toiminnanohjauskortteja omaan opetukseen.
09:00 – 10:0016 / 2014:00 – 15:003 / 20 -
Matematiikan sähköiset kokeet lukiossa (l)
Tutkitaan erilaisia tapoja suorittaa nykyisen kaltaisia lukion matematiikan kokeita sähköisesti / tutustutaan uudenlaisiin sähköisiä kokeita varten luotuihin tehtävätyyppeihin
09:00 – 10:0012 / 20 -
Musiikkia hetkessä - improvisoin ja sävellän (ak, yk, l)
Musiikkia hetkessä -pajassa improvisoidaan ja sävelletään matalalla kynnyksellä käytettävissä olevalla soittimistolla.
09:00 – 10:0015 / 15Täynnä10:15 – 11:1011 / 1512:15 – 13:108 / 1514:00 – 15:003 / 15 -
Google Earth maantiedon/maantieteen opetuksessa (ak, yk, l)
Käymme läpi Google Earthin monipuolisia mahdollisuuksia maantieteen opetuksessa. Soveltuu peruskoulun ja lukion sisältöihin.
10:15 – 11:1010 / 10Täynnä12:15 – 13:1010 / 10Täynnä -
Alkuopetus uudessa opsissa- ideoita, vinkkejä ja kohtaamisia muiden alkuopejen kanssa. (1.-2. lk) (ak)
Mitä uusi alkuops pitää sisällään? Miten sitä voisi käytännössä toteuttaa? Alkuopetuksen opsia työstänyt ryhmä tavattavissa yhteisiä pohdintoja ja käytännön vinkkejä varten.
10:15 – 11:1020 / 20Täynnä12:15 – 13:106 / 20 -
Mitä OPS2016 voi muuttaa psyykkisesti oireilevien peruskoululaisten koulunkäynnissä? (ak, yk, l)
OPS-uudistusta voi tarkastella myös peruskoululaisten mielenterveyden edistämisen näkökulmasta
10:15 – 11:1034 / 100 -
Draama ja mediakuva kirjoittamisen opettamisessa (ak, yk)
Pajassa opetellaan luovan tekstin suunnittelua ja kirjoittamista draaman ja mediakuvien avulla. Keskitytään kertovaan tekstiin, mutta hieman myös selostavaan ja kuvailevaan.
10:15 – 11:1012 / 1512:15 – 13:108 / 15 -
Kompassikokeet lukiossa ja yläkoulun englannissa (yk, l)
Kompassi on digitaalinen arvioinnin työkalu lukion opettajille ja opiskelijoille. Kompassin avulla valmistaudut sähköisiin ylioppilaskokeisiin .Pajassa tehdään ja arvioidaan koe.
10:15 – 11:107 / 24 -
Toiminnallisten menetelmien Verme-paja (ak, yk, l)
Esittelemme Tuusulan VERME-kouluttajien kanssa vertaismentoroinnin toiminnallisia menetelmiä. Opettajat pääsevät selvittelemään millainen on heidän oma opettajapersoonansa.
10:15 – 11:1010 / 25 -
Mistä kotoisin? Juurihoitoa museon tapaan (4. lk)
Agenda: Kotipaikan merkityksellistäminen. Praxis: 1) Miltä tuntuvat Tuusulan tunnusesineet 2) kotiseutupeli Munkki ja ilmiöoppimisen kimmokkeet. Debatti: Juuret ja juurettomuus.
10:15 – 11:103 / 20 -
Joustavat opetusjärjestelyt (ak)
- Joustavat opetusjärjestelyt - samanaikaisopettajuus ja yhteisopettajuus - lukujärjestyksen rakentaminen - yksilöllinen eteneminen matematiikassa työkorttia apuna käyttäen
10:15 – 11:1019 / 24 -
Kannustavaa ja motivoivaa oppimista ja arviointia coaching-menetelmällä (yk, l)
Työpajassa tutustutaan oikeiden esimerkkien kautta coachingiin opettajan näkökulmasta. Pajan pitäjä työskentelee lehtorina ammattikorkeakoulussa ja hyödyntää coachingia työssään.
10:15 – 11:1015 / 2012:15 – 13:109 / 20 -
Liikkuva Koulu paja (ak, yk)
Tuusulan koulujen nimetyt Liikkuva koulu vastaavat kutsutaan osallistumaan tähän pajaan
10:15 – 11:1027 / 30 -
Tie konkreettisesta toiminnasta abstraktiin ajatteluun (yk)
Oivallus sormenpäissä! Tutkimme luokkaopetusta simuloiden, kuinka konkreettinen työskentely välineiden avulla ohjaa oppilaan muuttujien käytön abstraktille tielle.
10:15 – 11:105 / 24 -
Helppoa, hauskaa ja halpaa taidegrafiikkaa työpaja (ak, yk, l)
Työpajassa valmistetaan painolaatta monikäyttöisistä, edullisista ja improvisoiduista materiaaleista joita sattuu olemaan käytettävissä. Painolaatasta valmistetaan vedos.
10:15 – 11:1015 / 15Täynnä -
Koodausta yläkoulun matematiikan opetuksessa Python -ohjelmoinnilla (yk)
Ohjelmointi on helppoa ja mukavaa! Sitähän voi harrastaa myös osana yläkoulun matikan opetusta. Tule ja tutustu Python –ohjelmoitiin. Osallistuminen ei vaadi ennakko-osaamista.
10:15 – 11:1015 / 15Täynnä -
Kokemuksia yhteisopettajuudesta, joustavista opetusjärjestelyistä ja arviointikeskusteluista kotitalousopetuksessa (yk)
Käytännön kokemuksien jakamista ja yhteistä visiointia. Juuri saneerattuihin kotitalouden opetustiloihin tutustuminen.
10:15 – 11:106 / 10 -
School Race (ak, yk, l)
School Race pohjautuu Amazing Racen ohjelma formaattiin. Hauskaa oppimista, ongelma ratkaisua, ja liikuntaa!
10:15 – 11:1029 / 30 -
Klo 11.15 esittelypisteet ja klo 11.45 LOUNAS
Ruuhkien välttämiseksi toivotaan, että lounaalle mennään valitun aikataulun mukaisesti. Ruokalaan mahtuu noin 200 hlöä. Kahvit tarjolla joustavasti klo 13.15-14.00.
11:15 – 12:10169 / 215 -
klo 11.15 LOUNAS ja klo 11.45 esittelypisteet
Ruuhkien välttämiseksi toivotaan, että lounaalle mennään valitun aikataulun mukaisesti. Ruokalaan mahtuu noin 200 hlöä. Kahvit on tarjolla joustavasti kello 13.15-14.00.
11:15 – 12:10214 / 215 -
Innostunut oppilaskunta (ak, yk)
Kuinka mahdollistan osallistavan oppilaskuntatoiminnan? Pajassa työstetään oman koulun oppilaskuntatoiminnan vuosikelloa.
12:15 – 13:1012 / 2014:00 – 15:004 / 20 -
Globaalikasvatus osaksi koulun arkea - sanahelinästä käytännön tekoihin (ak, yk, l)
Työpajassa pohditaan, miten saadaan muutettua OPSn arvoperusta sanoista tekoihin ja luotua kouluun globaalikasvatustoimintakulttuuria.
12:15 – 13:104 / 2514:00 – 15:004 / 25 -
Yläkoulun NY opinto-ohjelmat YES! (yk)
NY opinto-ohjelmissa opitaan tekemällä. Pajassa tutustutaan oppimisympäristöihin ja malleihin, jotka vahvistavat oppilaiden työelämätaitoja. Annetaan ideoita työelämäyhteistyöhön.
12:15 – 13:104 / 20 -
Vapaata kiertelyä esittelyständeillä
Jos haluat tutustua väliaikojen lisäksi vielä tarkemmin esittelyständeihin, voit valita yhden kokonaisen paja-ajan vapaaseen kiertelyyn.
12:15 – 13:1028 / 100 -
TVT ja pedagogiikka käsikädessä uuteen OPS:iin (l)
Paja antaa monipuolisen kuvan erilaisista pedagogisista käytänteistä, jossa hyödynnetään tietoteknologiaa oppimisen apuna.
12:15 – 13:1018 / 2514:00 – 15:0019 / 25 -
Opetuksen TVT-strategia ja taitotasotavoitteet (ak, yk, l)
TVT-strategian johdantomaisen esittelyn jälkeen käydään läpi käytännönläheisesti TVT-taitotasotavoitteita ja sovelletaan ideatasolla niitä omalle kouluyksikölle.
12:15 – 13:107 / 20 -
S2-klinikka (ak)
Mahdollisuus keskustella ja kysyä suomi toisena kielenä -opetuksen haasteista ja -oppilaiden tukemisesta ja arvioinnista. Pajassa tutustutaan s2-opetusmateriaaliin.
12:15 – 13:109 / 24 -
Hallonbåtilla ruotsin taitajaksi (ak)
Uuden ruotsin sarjan Hallonbåt sarjan käyttövinkkejä opetuksen tueksi
12:15 – 13:107 / 25 -
EduStore -materiaalin käyttö omalla Edison -kurssillani (yk)
Tehdään uusi Edison kurssi ja linkitetään sinne EduStoresta lyötyvää yläkoulun materiaalia
12:15 – 13:1012 / 15 -
Vinkkejä osallistavaan ja vuorovaikutteiseen kodin ja koulun yhteistyöhön (ak, yk)
Työpajassa saadaan ideoita vanhempia osallistavaan koulun toimintakulttuuriin ja etsitään toiminnallisia ja vuorovaikutteisia tapoja tehdä kodin ja koulun yhteistyötä.
12:15 – 13:1012 / 30 -
Monotypiaa helposta vaativaan taitojen mukaisesti (ak, yk, l)
Monotypiat ovat yksinkertaistettuna painettuja piirrustuksia tai maalauksia. Teknisesti monotypia on helpoin tapa tehdä taidegrafiikkaa.
12:15 – 13:107 / 15 -
Bingel 1-6 lk; pelillisyydellä intoa koulutehtäviin (ak)
Miten pääset Bingelillä alkuun: tunnukset, oppilaan ja opettajan näkymät? Miten oppilas saa palautetta? Miten ope voi jakaa, yksilöllistää ja arvioida tehtäviä?
12:15 – 13:1025 / 25Täynnä14:00 – 15:0022 / 25 -
Ohjelmointia alakoulun opettajille (3-6) Scratch-ohjelmalla (ak)
Pajan läpäissyt opettaja pystyy toteuttamaan omassa luokassaan ohjelmointijakson Scratch-ohjelmistolla.
12:15 – 13:1010 / 10Täynnä14:00 – 15:0010 / 10Täynnä -
Lautapelit matikan tunnilla (ak)
Pelipajassa koepelataan erilaisia matemaattisia taitoja kehittäviä lautapelejä.
12:15 – 13:1014 / 20 -
Rakentava vuorovaikutus = vaikuttua rakentavasti vuorotellen (kaikki valitsevat)
Näyttelijä Outi Mäenpää luennoi viestintämekanismien tuntemisesta ja statusviestinnän hallinnasta. Ne avaavat mahdollisuuksia lukea vuorovaikutustilanteita.
12:15 – 13:25114 / 26013:45 – 15:00259 / 260 -
Polynomilaskennan konkretisointia (yk)
Osallistujat saavat itse työskennellen kokemuksia siitä, miten konkreettisesta työskentelystä jatketaan luontevasti abstraktiin ajatteluun.
12:15 – 13:1011 / 24 -
Uusi opettajuuden tulokulma (ak, yk)
Pajassa pohditaan käytännön esimerkein mm. siitä, kuinka opettajuuden monipuolistuminen vaikuttaa oppilaan asemaan, oppimisen toteutumiseen sekä koulun ilmapiiriin.
14:00 – 15:007 / 20 -
S2-klinikka (yk)
Mahdollisuus keskustella ja kysyä suomi toisena kielenä -opetuksen haasteista ja -oppilaiden tukemisesta ja arvioinnista. Pajassa tutustutaan s2-opetusmateriaaliin.
14:00 – 15:004 / 24 -
Matikkaluotsi - matematiikkavaikeuden tunnistaminen ja kuntouttava opetus (ak)
Tutustutaan Matikkaluotsi-menetelmään tuote-esittelyn ja käytännön harjoitteiden avulla.
14:00 – 15:0020 / 20Täynnä -
Kulttuurikasvatussuunnitelma lukioon – tule mukaan ideoimaan! (l)
Pajassa keskustellaan kulttuurikasvatuksesta sekä ideoidaan, minkälainen lukion kulttuurikasvatuksen suunnitelma Tuusulaan pitäisi laatia.
14:00 – 15:006 / 20